Autoprezentacja

Efektywna autoprezentacja 

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto zadbać o pierwsze wrażenie. Na dobrą autoprezentację składa się kilka czynników: ubiór, przywitanie, kontakt wzrokowy, gestykulacja i sposób nawiązania kontaktu z rozmówcą.

Pierwsze wrażenie

Podczas rozmowy rekrutacyjnej ważne jest, aby zrobić bardzo dobre pierwsze wrażenie. Ważne są tu wygląd tj. odpowiedni ubiór, ale również komunikacja niewerbalna, czyli gestykulacja, zachowanie, mimika, ogólna postawa. Przetwarzanie otrzymywanych informacji. Udowodniono, że w robieniu kariery wizerunek liczy się 9 razy bardziej niż zdolności. Na odbiór Twojej osoby składa się to, jak wyglądasz, jak jesteś ubrany, jak się witasz i jak nawiązujesz pierwszy kontakt, czy nawiązujesz kontakt wzrokowy zwracając się do kogoś i jak gestykulujesz w trakcie rozmowy.

Ubiór

Odpowiedni, dostosowany do sytuacji ubiór świadczy o Twojej kulturze osobistej, a także w pewnym sensie o umiejętnościach dokonywania właściwego wyboru. Chodzi o wyczucie i dopasowanie do charakteru firmy i stanowiska. Ubiór powinien być schludny, raczej oficjalny, w neutralnych kolorach, a także staranny, czysty, niewyzywający, bez dodatku zbyt dużej ilości biżuterii i w przypadku kobiet z wyważonym makijażem. Warto oczywiście również pamiętać o zadbanej fryzurze.

Przywitanie

Sympatyczne, swobodne przywitanie z życzliwym uśmiechem i profesjonalnym uściskiem tworzy również dobre pierwsze wrażenie. Uścisk dłoni powinien być mocny i zdecydowany, ale nie za bardzo silny. Warto pokazać, iż jest się osobą zrelaksowaną poprzez miły serdeczny uśmiech i całą postawę.

Kontakt wzrokowy

Swobodny, serdeczny kontakt wzrokowy świadczy o pewności siebie i życzliwym nastawieniu. Umiejętne utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą wpływa na potęgowanie jego życzliwej postawy. Podczas rozmowy warto przez większość czasu utrzymywać kontakt wzrokowy – wpływa to na zawiązanie relacji i tworzy poczucie wiarygodności wypowiedzi kandydata.

Gestykulacja

Zbyt częsta i energiczna gestykulacja świadczy o dużej nerwowości. Nieznaczne pochylenie się do przodu świadczy o przyjaznej postawie, a potakiwanie oznacza wyrażanie życzliwości dla rozmówcy. Natomiast skrzyżowane ręce, postawa odchylona do tyłu, mogą świadczyć o negatywnych odczuciach. Dłonie podpierające głowę, zakrywające usta lub splecione za głową świadczą o znudzeniu rozmówcą. Rozmowa z pracodawcą bywa często powodem napięcia i zdenerwowania, co powoduje nadmierną gestykulację, nerwowe przekładanie nogi na nogę – warto wówczas popracować nad kontrolą tych odruchów. Dobrym sposobem na zapanowanie takich odruchów jest przećwiczenie takiej rozmowy ze znajomym co może wpłynąć na zwiększenie opanowania w trakcie spotkania z rekruterem.

Nawiązanie pozytywnego kontaktu

Na nawiązanie dobrego kontaktu wpływa zdecydowanie, energia, odwaga pozwalają zaprezentować przyszłemu pracodawcy zaufanie do swojej osoby. Człowiek o pogodnym wyrazie twarzy optymistycznie nastawiony, prezentujący równowagę emocjonalną i dobre samopoczucie, łatwiej zjedna sobie rozmówcę. Ważne jest, aby również odpowiadać na pytania zwięźle, energicznie i konkretnie.

Zapraszamy do współpracy!

Nasi doradcy handlowi udzielą wszelkich informacji i pozostają do Twojej dyspozycji